Keratosis Pilaris aka 'Chicken skin'

publicerat i Allmänt;
 Sorry sorry...bloggen har blivit lidande av praktik, universitetsinlämningar, flyttpackning etceteraetcetera...men här kommer så äntligen ett inlägg.=) Det kommer handla om en hudåkomma KP:
 

Jag har lääänge...så länge jag kan minnas haft röda prickar och som små plitor på mina överarmar. Dem har inte stört mig så värst mycket, sitter främst på baksida överarm...där ser jag ju inte. Men på sistone har dem "vandrat" ner på underarmarna, då tänkte jag att nu är det dags att ta tag i detta. Jag googlade efter hudåkommor och kom fram till att jag har något som är genetiskt och heter Keratosis Pilaris (KP)...även kallat 'Chicken skin'. Helt ofarligt men kosmetiskt störande.

Vad jag förstått orsakas KP av att et t"hårt" protien Keratin i hudens hornlager produceras som ett skydd över huden, men det gör hos KP personer (ca 40% av befolkningen) att när hudceller ska bytas faller de ej av utan "tätar" över hårstråna vilket ger en irritation och uppbyggnad av små plitor. OBS ej akne! Man vet inte riktigt varför detta sker men ligger oftast genetiskt (autosomalt dominant) och besvären förvärras vid torr hud, stress och ökade hormonnivåer. Drabbade områden är framför allt huden vid överarmar, baksida lår och rumpa. Men även ansikte och händer/fötter kan drabbas. Kan se ut såhär....

 
Eller/och såhär....
 

Jag har läst om olika behandlingar och tänkte börja med att testa ett 8-veckorsprogram där jag ska exfoliera med salicylsyra, skrubba med lätt skrubbkräm samt återfukta rikligt några dagar i veckan. Spänd över att se slutresultatet!!=) Jag har förstått att det är viktigt att inte använda för hård skrub pga ytterliggare irritation på huden och ev ärrbildning. Om det inte funkar har jag läst att en tjej blev hjälpt av att duscha med cocosolja...så det blir test 2 om test 1 failar!=)

 

Alltså test 1 innehåller:

* Salicylsyra (2%)

* Mild skrubb 

* Duscholja (oparfymerad)

* Återfuktare med karbamid (karbamid är en bra återfuktare men kan svida lite om man har småsår och riktigt torr hud)

 

 
 
Såå... vänta och se på resultatet! Om ni har denna åkomman och bra tips, dela gärna i kommentarsfältet!
 
See ya!
 
 
"Finally trying to treat my Keratosis pilaris aka 'Chicken skin'. Starting with exfoliating salicylic acid, a mild scrub and moisturises. Look for the upcoming result!=)"

 

 
 
 

Kommentera inlägget här :